Je lepšie piť kávu pred alebo po raňajkách?

RANNÝ KOFEÍNOVÝ DOPING

Zvykom ľudí v takmer všetkých krajinách sveta je začať deň šálkou kávy. Všetci vieme o jej prebúdzacích účinkoch, preto je logické, že keď sa ráno potrebujeme prebudiť, siahneme po šálke voňavej horúcej kávy. Tento kofeínový doping funguje skvele, teda pokiaľ ide o okamžitý účinok na aktívny štart do dňa. Je táto obľúbená ranná tradícia oklamania tela a mysle kávou prospešná pre naše zdravie?

Čoraz viac výskumov sa zameriava na kávu a jej vplyv na zdravie a vo všeobecnosti možno povedať, že pitie kávy má pre naše zdravie významné pozitívne a niekedy až terapeutické či preventívne účinky. Avšak aj konzumácia kávy má svoje podmienky na zachovanie týchto zdravotných prínosov.

SPRÁVNA KONZUMÁCIA KÁVY

Pitie dobre a čerstvo upraženej kávy, ktorá jepripravená správnymi metódami, jeabsolútne nevyhnutné . Takúto kávu, a najlepšie čistú čiernu kávu bez cukru a mlieka, sa potom odporúča piť v konkrétnych množstvách podľa individuálneho metabolizmu každého človeka. Okrem množstva vypitej kávy zohráva zásadnú úlohu ajčas, v ktorom sa káva pije, abysa získali jej výhody a zároveň sa minimalizovali jej negatívne dôsledky.

Pri konzumácii kávy by sme mali brať do úvahy jej známu schopnosť zastaviť únavu. Vo chvíli, keď potrebujeme pracovať alebo šoférovať auto, je potlačenie spánku veľmi užitočné. Musíme sa však zmieriť aj s tým, že potlačenie únavy v neskorších hodinách má vplyv na náš nočný spánok.

ČO ROBÍ VEČERNÁ KÁVA S NAŠÍM SPÁNKOM

Povedzme, že do večera máte veľa práce a okolo 17. hodiny si urobíte pracovnú prestávku na kávu. Káva vás síce povzbudí a môžete sa vrátiť do práce, ale kofeín, ktorý ste prijali o 17.00 h, sa z vášho organizmu dostane až napríklad o 23.00 h.

Zvyčajnesa uvádza, žetelu trvá približne4 až 8 hodín, kým sa zbaví kofeínu, ale v priemere môžeme počítať s približne šiestimi hodinami, počas ktorých na telo pôsobí káva. Ak si dáme kávu večer, je možné, že kofeín bude v našom tele pôsobiť ešte v čase, keď sa budeme snažiť zaspať.

Výsledkom je, že ak sa nám vôbec podarí zaspať, náš spánok bude nekvalitný. Kofeín môže narušiť nielen zaspávanie, ale celý proces spánku vo všetkých jeho fázach, ktoré sú nevyhnutné pre naše správne fungovanie.

PRIRODZENÝ DENNÝ A NOČNÝ REŽIM TELA

Tak ako prichádza noc a po nej deň a ručičky na hodinách sa neustále pohybujú, tak aj my máme v sebe tzv. biologické hodiny. Náš organizmus funguje v súlade s cirkadiánnymi rytmami, t. j. naším vnútorným nastavením dňa a noci. Spolu s týmito rytmami prebiehajú v našom tele určité procesy, ako napríklad prirodzená produkcia melatonínu alebo kortizolu.

Tieto látky sa produkujú v našom tele a pomáhajú nám so správnou funkciou spánku a bdenia. Keď sú tieto procesy narušené kofeínom, môžu sa objaviť nepriaznivé účinky, ktoré sa môžu prejaviť zdravotnými problémami. Tým, že kofeín narúša funkcie súvisiace s našimi cirkadiánnymi rytmami, môže ovplyvniť tvorbu spomínaného kortizolu alebo káva môže narušiť kontrolu hladiny cukru v krvi.

AKO KOFEÍN ZASAHUJE DO RANNEJ PRODUKCIE KORTIZOLU

Spomínaný kortizol je prezývaný stresový hormón. Je to látka, ktorá aktivuje a reguluje mnohé funkcie nášho tela. V užšom zmysle by sme mohli povedať, že kortizol nás stimuluje k určitej činnosti. V tomto smere je veľmi podobný kofeínu. Prirodzené vylučovanie kortizolu do tela z nadobličiek v dôsledku fungovaniaosi HPA prebieha vo vlnách počas celého dňa, pričom prvá vlna je spojená s naším prebudením .

Ranná bežne zvýšená hladina kortizolu v krvi sa potom môže zdať telu zbytočná, ak si zvykneme piť kávu v tomto čase, t. j. ráno po prebudení. Nahradenie kortizolu kofeínom sa môže časom prejaviť ako chronická potreba rannej kávy. Tento návyk sa potom viac ako podobá závislosti.

ŠTÚDIE O ZVÝŠENÍ HLADINY CUKRU V KRVI V DÔSLEDKU RANNEJ ŠÁLKY KÁVY

Nedávny výskum britských univerzitných vedcov naznačuje, žespánok ovplyvnený kofeínom má vplyv na náš metabolizmus. Konkrétne na hladinu cukru v krvi. Vzhľadom na to, že kardiovaskulárne ochorenia a cukrovka patria medzi najčastejšie ochorenia s vysokým rizikom úmrtia, je vhodné udržiavať hladinu cukru v krvi v bezpečnom rozmedzí, aby sa znížilo riziko týchto ochorení. Tohto výskumu sa zúčastnilo 29 mužov a žien, ktorí podstúpili tri experimenty.

V prvom z nich ich výskumníci nechali spať v normálnom režime a ráno po prebudení testované osoby vypili sladký nápoj. V druhom pokuse bol spánok narušený tým, že výskumníci budili pokusné osoby každú hodinu a ráno po prebudení ich opäť nechali vypiť sladký nápoj. V treťom pokuse bola testovacia skupina opäť udržiavaná v bdelom stave počas celej noci, ale keď sa zobudili, vypili najprv silnú čiernu kávu a až po polhodine sladký nápoj.

VÝSLEDKY VÝSKUMU VPLYVU KÁVY NA METABOLIZMUS

Počas testovania experimentátori odobrali účastníkom výskumu vzorky krvi po tom, ako vypili sladký nápoj, ktorý mal byť kalorickou náhradou ich bežných raňajok. Výsledky štúdie uvádzajú, že jedna noc prerušovaného spánku nezhoršila reakcie účastníkov na hladinu cukru v krvi na raňajky v porovnaní s výsledkami inzulínového testu v krvi po prvom teste s normálnym pokojným spánkom.

Naopak ,silná čierna káva vypitá pred raňajkami výrazne zvýšila hladinu cukru v krvi tých, ktorí boli testovaní po "raňajkách". Zvýšenie predstavovalo približne 50 %. Je to pravdepodobne preto, že kofeín spôsobuje inzulínovú rezistenciu.

AKÝ JE NAJLEPŠÍ ČAS NA PRVÚ KÁVU DŇA

Tieto zistenia teda naznačujú, že kávu by smesi malidať radšejpo raňajkách, aby sme si udržali vyrovnanú hladinu cukru a kortizolu v krvi. Zdravý čas na pitie kávy je medzi raňajkami a obedom, pretože druhá vlna prirodzeného uvoľňovania kortizolu prichádza krátko po poludní.

Napriek tomu, že káva sa všeobecne považuje za stimulačnú drogu, jej konzumácia je viac-menej vecou zvyku. Vzhľadom nainformácie, ktoré boli zhromaždené o jej účinkoch na fungovanie ľudského organizmu , by sme sa mali zamyslieť nielen nad tým,koľko kávy pijeme, ale aj kedy. Podľa toho by sme potom maliprispôsobiť čas našej prvej a poslednej šálky kávy.